راهنمای مراجعین

راهنمای ملاقات 

همراهان گرامی

ملاقات در بخش های بستری همه روزه از ساعت ۱۴ الی ۱۶ می باشد.
ملاقات در بخش های ویژه همه روزه با رعایت اصول کنترل عفونت از ساعت ۱۵ الی ۱۵:۳۰ باشد. به علت شرایط ویژه بیماران این بخش تعداد ملاقات کنندگان محدود و با هماهنگی می باشد .
ورود کودکان زیر ۷ سال به داخل بخش های بیمارستان اکیداً ممنوع می باشد.
به منظور حفظ آرامش بیماران و جلوگیری از اختلال در امورات درمانی، تردد همراهان در ساعات شب ممنوع می باشد
حضور حداکثر یک همراه در صورت داشتن کارت همراه در کلیه بخش های بستری امکان پذیر است.
در بخش های زنان منحصرا حضورهمراهان خانم امکان پذیر می باشد.
از اینکه با رعایت موارد فوق الذکر ما را در جهت فراهم نمودن محیطی آرام و وایمن یاری می نمایید کمال تشکر را داریم

راهنمای پذیرش

پذیرش بیمارستان آسیا از سه طریق انجام می پذیرد:

بستری از کلینیک

  • به هنگام مراجعه سرپائی بیماران محترم، چنانچه پزشک تشخیص به بستری نماید، با هماهنگی Bed Manager  ویا سوپروایزر وقت اقدام به بستری میگردد.

بستری از اورژانس

  • هنگامی که بیمار پس از دریافت خدمات سرپائی و در صورت نیاز به بستری با هماهنگی سوپروایزر و تعیین پزشک معالج و تخت بستری خواهند شد.
  • هنگامی که بیمار به صورت اورژانسی با نامه انتقالی و هماهنگی قبلی با سوپروایزر و تعیین پزشک به بیمارستان منتقل میگردد.

بستری از مطب پزشکان بیمارستان آسیا

  • پس از مراجعه بیمار به مطب پزشک مربوطه ( صرفاً پزشکان فعال با رابطه قراردادی با بیمارستان آسیا) و تعیین وقت توسط پزشک به مسئول هماهنگی اتاق عمل معرفی شده و طبق تاریخ مقرر به ایشان اطلاع رسانی و بستری خواهند شد.
  • پذیرش بیمار با مراجعه حضوری و ارائه دستور بستری و مدارک معتبر شناسائی (شناسنامه و کارت ملی) (برای بیماران غیرایرانی پاسپورت) انجام می پذیرد.
  • اولویت بستری بیماران بر اساس وضعیت بیمار، سن بیماران (اطفال و افراد سالخورده در اولویت می باشند) و نوع و زمان عمل می باشد.
  • لازم به ذکر است در اعمال جراحی زنان و بلوک زایمان مانند زایمان(طبیعی یا سزارین)َ هیسترکتومی، و انواع کورتاژها و …..حضور همسر به همراه داشتن شناسنامه ها (همینطور کد پستی منزل)  الزامی می باشد.
  • تمامی اعمال جراحی برای افراد زیر ۱۸ سال فقط با شناسنامه و حضور پدر یا ولی قانونی انجام می گیرد.
  • اعمال زیبائی زنان برای افراد متاهل می بایست با حضور همسر بوده و به همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی الزامی است و برای افراد مجرد حضور افراد درجه یک (پدر و مادر) با شناسنامه و کارت ملی الزامی می باشد.
  •  جهت بستری و جراحی حضور یک همراه درجه یک الزامی می باشد.

بیمه های طرف قرارداد

راهنمای ترخیص و دریافت مدارک

ترخیص بیماران بستری شده در ایام هفته ازساعت ۹  تا ۱۴:۰۰ می باشد.
دستور ترخیص طبق دستور پزشک معالج خواهد بود و پرونده توسط منشی بخش تکمیل و به واحد ترخیص ارسال می شود ، (ترخیص براساس مدت زمان بستری و اقدامات درمانی در بازه زمانی مشخصی انجام می گیرد) .
کلیه تعرفه های مرکز براساس طرح تحول نظام سلامت و طبق کتاب ارزش نسبی خدمات درمانی و تشخیصی سال جاری محاسبه و صورت حساب به بیمار تحویل داده می شود .

چنانچه بیمار در هنگام ترخیص از بیمارستان به صورت آزاد با بیمارستان تسویه حساب کرده و در عین حال دارای بیمه تکمیلی می باشد می تواند جهت ارائه مدارک به بیمه و دریافت هزینه مراحل زیر را انجام دهند:

تماس با واحد  مدارک پزشکی با شماره تلفن ۰۲۱-۸۸۷۳۳۵۷۱ داخلی ۳۱۶ ، ۴۳۲ و ۴۲۴ یک هفته بعد از تاریخ ترخیص جهت پیگیری مدارک .

پس از اطمینان از آماده بودن مدارک در روزهای غیر تعطیل از ساعت ۸ تا ۱۴ به واحد مدارک پزشکی واقع در طبقه چهارم مراجعه شود.
لازم به ذکر است : مدارک تنها در یک نسخه به بیمار ارائه می گردد و چنانچه بیمار دارای چندین بیمه می باشد لازم است به تعداد بیمه های خود از مدارک کپی گرفته و هنگام مراجعه به بیمه پایه اوراق کپی شده را جهت برابر اصل شدن برای بیمه مکمل به بیمه پایه تحویل دهد.
کلیه مدارک و صورتحاسب فقط یک بار به بیمار داده می شود  و در صورت مفقود شدن المثنی صادر نخواهد گردید.

لطفاً در حفظ مدارک و صورتحساب خود کوشا باشید.

مدارک فقط به شخص بیمار و یا بستگان درجه اول شامل پدر ، مادر ، همسر ، برادر و فرزندان با ارائه کارت شناسایی معتبر تحویل داده خواهد شد.چنانچه شخص دیگری به غیر از افراد نامبرده ، جهت گرفتن مدارک مراجعه کند لازم است کپی کارت ملی بیمار به همراه رضایت نامه بیمار جهت معرفی شخص دریافت کننده مدارک به اضافه کارت ملی ، شناسنامه فرد تحویل گیرنده را به همراه داشته باشد.

چنانچه بیمار ساکن تهران نباشد جهت رفاه حال بیماران با هماهنگی قبلی مسئول اسناد پزشکی مدارک به آدرسی که روی برگه قید می شود ارسال خواهد شد .
لازم به ذکر است که کلیه بیماران باید صورتحساب هنگام ترخیص را به مدارک بیمه ای خود الصاق نمایند .چنانچه بیمار با معرفی نامه به بیمارستان مراجعه کرده است در این صورت واحد بیمه گری بیمارستان مدارک بیماران را به بیمه مربوطه ارسال می نماید.

هرگونه دخل و تصرف در محتویات پرونده با هر هدف ( فریب دادن دیگران، کسب سود و منفعت نامشروع )، جرم محسوب شده و مطابق ماده ۵۳۲ و ۵۳۶ قانون مجازات اسلامی برخورد خواهد شد.

راهنمای صدور گواهی ولادت نوزاد

 
  • پس از تولد نوزاد، منشی بخش جراحی زنان به اتاق مادر مربوطه مراجعه کرده و برگه مدارک مورد نیاز جهت صدور گواهی ولادت را تحویل وی می دهد.
  • اصل شناسنامه و اصل کارت ملی پدر و مادر تحویل بلوک زایمان می شود.
  • ثبت کدپستی در هنگام پذیرش مادر باردار الزامی است.
  • گواهی ولادت هر روز از ساعت ۸ الی ۱۳ پس از کنترل مدارک شناسایی و احراز هویت توسط مامای مربوطه صادر میگردد.
  • گواهی ولادت صادر شده، فقط به پدر و مادر نوزاد تحویل داده خواهد شد.
  • هنگام تحویل گواهی ولادت از پدر نوزاد در دفتر مربوطه امضا و اثر انگشت گرفته می شود و به مراکز صدور شناسنامه براساس آدرس منزل راهنمایی می گردند.
  • والدین محترم پس از ۱۵ روز از صدور گواهی ولادت به مراکز ثبت احوال مراجعه نمایند.

توجه :
در صورت به همراه نداشتن شناسنامه های پدر و مادر از صدور گواهی ولادت معذوریم و هیچ کارت شناسایی دیگری جهت صدور گواهی ولادت پذیرفته نمی شود.

منشور حقوق بیمار در ایران

منشورحقوق بیمار در ایران


بینش و ارزش یکایک افراد جامعه متعهد به حفظ و احترام به کرامت انسان ها می باشند.این امر در شرایط بیماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بر اساس قانون اساسی توجه به کرامت والای انسانی از اصول پایه نظام جمهوری اسلامی بوده ، دولت موظف است خدمات بهداشتی‌- درمانی را برای یکایک افراد کشور تأمین کند. بر این اساس ارائه خدمات سلامت باید عادلانه و مبتنی بر احترام به حقوق و رعایت کرامت انسانی بیماران صورت پذیرد.

این منشور با توجه به ارزشهای والای انسانی و مبتنی بر فرهنگ اسلامی و ایرانی و بر پایه برابری کرامت ذاتی تمامی گیرندگان خدمات سلامت و با هدف حفظ، ارتقا و تحکیم رابطه انسانی میان ارائه کنندگان و گیرندگان خدمات سلامت تنظیم شده است.

حقوق بیمار

۱- دریافت مطلوب خدمات سلامت حق بیمار است. 

– ارائه خدمات سلامت باید:

۱-۱) شایسته شان و منزلت انسان و با احترام به ارزش‌ها، اعتقادات فرهنگی و مذهبی باشد؛

۲-۱) بر پایه‌ی صداقت، انصاف،ادب و همراه با مهربانی باشد ؛

۳-۱) فارغ از هرگونه تبعیض از جمله قومی، فرهنگی، مذهبی، نوع بیماری و جنسیتی باشد؛

۴-۱) بر اساس دانش روز باشد؛

۵-۱) مبتنی بر برتری منافع بیمار باشد؛

۶-۱) در مورد توزیع منابع سلامت مبتنی بر عدالت و اولویت های درمانی بیماران‌ باشد؛

۷-۱) مبتنی بر هماهنگی ارکان مراقبت اعم از پیشگیری، تشخیص، درمان و توانبخشی باشد؛

۸-۱) به همراه تامین کلیه امکانات رفاهی پایه و ضروری و به دور از تحمیل درد و رنج و محدودیت‌های غیرضروری باشد؛
۹-۱) توجه ویژه‌ای به حقوق گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه از جمله کودکان،زنان باردار، سالمندان، بیماران روانی، زندانیان، معلولان ذهنی و جسمی و افراد بدون سرپرست داشته باشد؛

۱۰-۱) در سریع‌ترین زمان ممکن و با احترام به وقت بیمار باشد؛

۱۱-۱) با در نظر گرفتن متغیرهایی چون زبان، سن و جنس گیرندگان خدمت باشد؛

۱۲-۱) در مراقبت‌های ضروری و فوری (اورژانس)، بدون توجه به تأمین هزینه‌ی آن صورت گیرد. در موارد غیرفوری(الکتیو) بر اساس ضوابط تعریف شده باشد؛

۱۳-۱) در مراقبت‌های ضروری و فوری (اورژانس)، در صورتی که ارائه خدمات مناسب ممکن نباشد، لازم است پس از ارائه‌ی خدمات ضروری و توضیحات لازم، زمینه انتقال بیمار به واحد مجهز فراهم گردد؛

۱۴-۱) در مراحل پایانی حیات که وضعیت بیماری غیر قابل برگشت و مرگ بیمار قریب الوقوع می باشد با هدف حفظ آسایش وی ارائه گردد. منظور از آسایش کاهش درد و رنج بیمار، توجه به نیازهای روانی، اجتماعی، معنوی و عاطفی وی و خانواده‌اش در زمان احتضار می‌باشد. بیماردر حال احتضار حق دارد در آخرین لحظات زندگی خویش با فردی که می‌خواهد همراه گردد.

۲- اطلاعات باید به نحو مطلوب و به میزان کافی در اختیار بیمار قرار گیرد. 

۱-۲) محتوای اطلاعات باید شامل موارد ذیل باشد:

۱-۲-۲) مفاد منشور حقوق بیمار در زمان پذیرش؛

۲-۱-۲) ضوابط و هزینه‌های قابل پیش بینی بیمارستان اعم از خدمات درمانی و غیر درمانی و ضوابط بیمه و معرفی سیستم های حمایتی در زمان پذیرش؛

۳-۱-۲) نام، مسؤولیت و رتبه‌ی حرفه‌ای اعضای گروه پزشکی مسئول ارائه مراقبت از جمله پزشک، پرستار و دانشجو و ارتباط حرفه‌ای آن‌ها با یکدیگر؛

۴-۱-۲) روش‌های تشخیصی و درمانی و نقاط ضعف و قوت هر روش و عوارض احتمالی آن ، تشخیص بیماری، پیش آگهی و عوارض آن و نیز کلیه‌ی اطلاعات تأثیر‌گذار در روند تصمیم‌گیری بیمار؛

۵-۱-۲) نحوه‌ی دسترسی به پزشک معالج و اعضای اصلی گروه پزشکی در طول درمان؛

۶-۱-۲) کلیه‌ی اقداماتی که ماهیت پژوهشی دارند.

۷-۱-۲) ارائه آموزش‌های ضروری برای استمرار درمان؛

۲-۲) نحوه‌ی ارائه اطلاعات باید به صورت ذیل باشد:

۱-۲-۲) اطلاعات باید در زمان مناسب و متناسب با شرایط بیمار از جمله اضطراب و درد و ویژگی‌های فردی وی از جمله زبان، تحصیلات و توان درک در اختیار وی قرار گیرد، مگر این‌که:

– تأخیر در شروع درمان به واسطه‌ی ارائه‌ی اطلاعات فوق سبب آسیب به بیمار گردد؛ (در این صورت انتقال اطلاعات پس از اقدام ضروری، در اولین زمان مناسب باید انجام شود.)

– بیمار علی‌رغم اطلاع از حق دریافت اطلاعات، از این امر امتناع نماید که در این صورت باید خواست بیمار محترم شمرده شود، مگر این‌که عدم اطلاع بیمار، وی یا سایرین را در معرض خطر جدی قرار دهد ؛

۲-۲-۲) بیمار می‌تواند به کلیه‌ی اطلاعات ثبت‌شده در پرونده‌ی بالینی خود دسترسی داشته باشد و تصویر آن ‌را دریافت نموده و تصحیح اشتباهات مندرج در آن را درخواست نماید.

۳- حق انتخاب و تصمیم‌گیری آزادانه بیمار در دریافت خدمات سلامت باید محترم شمرده شود. 

۱-۳) محدوده انتخاب و تصمیم‌گیری درباره موارد ذیل می‌باشد:

۱-۱-۳) انتخاب پزشک معالج و مرکز ارائه‌کننده‌ی خدمات سلامت در چارچوب ضوابط ؛

۲-۱-۳) انتخاب و نظر خواهی از پزشک دوم به عنوان مشاور ؛

۳-۱-۳)شرکت یا عدم شرکت درهر گونه پژوهش، با اطمینان از اینکه تصمیم‌گیری وی تأثیری در تداوم و نحوه دریافت خدمات سلامت نخواهد داشت ؛

۴-۱-۳) قبول یا رد درمان های پیشنهادی پس از آگاهی از عوارض احتمالی ناشی از پذیرش یا رد آن مگر در موارد خودکشی یا مواردی که امتناع از درمان شخص دیگری را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد؛

۵-۱-۳) اعلام نظر قبلی بیمار در مورد اقدامات درمانی آتی در زمانی که بیمار واجد ظرفیت تصمیم‌گیری می‌باشد ثبت و به‌عنوان راهنمای اقدامات پزشکی در زمان فقدان ظرفیت تصمیم‌گیری وی با رعایت موازین قانونی مد نظر ارائه کنندگان خدمات سلامت و تصمیم‌گیرنده جایگزین بیمار قرار گیرد.

۲-۳) شرایط انتخاب و تصمیم‌گیری شامل موارد ذیل می‌باشد:

۱-۲-۳) انتخاب و تصمیم‌گیری بیمار باید آزادانه و آگاهانه ، مبتنی بر دریافت اطلاعات کافی و جامع (مذکور در بند دوم) باشد ؛

۲-۲-۳) پس از ارائه اطلاعات، زمان لازم و کافی به بیمار جهت تصمیم‌گیری و انتخاب داده شود.

۴- ارائه خدمات سلامت باید مبتنی بر احترام به حریم خصوصی بیمار(حق خلوت) و رعایت اصل رازداری باشد. 

۱-۴) رعایت اصل رازداری راجع به کلیه‌ی اطلاعات مربوط به بیمار الزامی است مگر در مواردی که قانون آن را استثنا کرده باشد ؛
۲-۴) در کلیه‌ی مراحل مراقبت اعم از تشخیصی و درمانی باید به حریم خصوصی بیمار احترام گذاشته شود. ضروری است بدین منظورکلیه‌ی امکانات لازم جهت تضمین حریم خصوصی بیمار فراهم گردد؛

۳-۴) فقط بیمار و گروه درمانی و افراد مجاز از طرف بیمار و افرادی که به حکم قانون مجاز تلقی می‌شوند میتوانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند؛

۴-۴) بیمار حق دارد در مراحل تشخیصی از جمله معاینات، فرد معتمد خود را همراه داشته باشد. همراهی یکی از والدین کودک در تمام مراحل درمان حق کودک می باشد مگر اینکه این امر بر خلاف ضرورت‌های پزشکی باشد.

۵- دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات حق بیمار است. 

۱-۵) هر بیمار حق دارد در صورت ادعای نقض حقوق خود که موضوع این منشور است، بدون اختلال در کیفیت دریافت خدمات سلامت به مقامات ذی صلاح شکایت نماید؛

۲-۵) بیماران حق دارند از نحوه رسیدگی و نتایج شکایت خود آگاه شوند؛

۳-۵) خسارت ناشی از خطای ارائه کنندگان خدمات سلامت باید پس از رسیدگی و اثبات مطابق مقررات در کوتاه‌ترین زمان ممکن جبران شود.

در اجرای مفاد این منشور در صورتی که بیمار به هر دلیلی فاقد ظرفیت تصمیم‌گیری باشد، اعمال کلیه‌ی حقوق بیمار- مذکور در این منشور-  بر عهده‌ی تصمیم‌گیرنده‌ی قانونی جایگزین خواهد بود. البته چنان‌چه تصمیم‌گیرنده‌ی جایگزین بر خلاف نظر پزشک، مانع درمان بیمار شود، پزشک می‌تواند از طریق مراجع ذیربط درخواست تجدید نظر در تصمیم‌گیری را بنماید.

چنانچه بیماری که فاقد ظرفیت کافی برای تصمیم‌گیری است، اما می­تواند در بخشی از روند درمان معقولانه تصمیم بگیرد، باید تصمیم او محترم شمرده شود.